Už jste někdy slyšeli nebo zažili, že se vývoj softwaru na zakázku prodražil nebo nestihl včas? Pokud ano, kdo za to mohl? Zákazníci budou asi vinit softwarovou firmu a vývojáři pro změnu zákazníka. Kde je tedy pravda a jak z toho s námi ven?

  1. Business analýza
    Ač si to možná nechcete připustit, vývoj software je složitá intelektuální činnost, do které nemůžete nikdy zcela proniknout. Ač si to jako vývojáři nechceme připustit, jsou i jiné lidské činnosti než programování, které mohou být složité a intelektuálně velice náročné. Z toho vyplývá, že při vzniku softwarového projektu se ze všeho nejdříve musíme snažit pochopit Vaše hlavní motivy a cíle pro vývoj software a Vy naopak musíte důvěřovat nám, že pakliže nám správně vysvětlíte to, co chcete, umíme Vám říci, jak se to má udělat.
  2. Softwarová analýza
    To je ta pro Vás dosti ošemetná změť use casů, UML diagramů, DB modelů, class diagramů, apod., která lidem, kteří tomu rozumějí (vývojářům), napoví, jak se to má udělat. Bohužel na základě této změti pro Vás vzniká také harmonogram a rozpočet.
  3. Vývoj
    Myslíte si, že i když máte perfektní plány, že postavíte vždy skvělý dům? Asi ne. Stejně je to i se softwarem. Pokud se na vývoji nebudete aktivně a plnohodnotně podílet, nebudete na konci spokojení. Kdo rozumí Vašemu businessu, představám, cílům, motivům a vrtochům lépe než Vy sami? Chcete-li s námi vyvíjet software, musíte počítat, že i Vás nebo Vaše lidi to bude trochu bolet. Práce jim krátkodobě přibude, aby jim teprve později mohla ubýt nebo se výrazně zjednodušit.
  4. Testování a implementace
    Pokud jste s námi během vývoje dle dohodnutého scénáře a harmonogramu nekomunikovali a neplnili Vaše dílčí testovací i jiné domácí úkoly, pak se nedivte, že budete nemile překvapeni. Odpor k novým věcem se přeci jen překonává o něco snadněji, pokud už nejsou tak nové a pokud jste si je mohli včas osahat a dali nám šanci zapracovat Vaše připomínky ještě před finální implementací.
  5. Provoz
    Provoz to už je pro Vás brnkačka. Je to hotové, funguje to, tak za co jim vlastně platíme?
  6. Technická podpora
    Aha, ono to také fungovat nemusí. To jsou tak neschopní? Proč do toho vlastně vrtají, když to fungovalo a ještě jim máme za to platit? OK, ale neříkali jste náhodou, že chcete raději nižší cenu za vývoj, ale že danou funkcionalitu určitě nebudete potřebovat, že tolik uživatelů tam rozhodně nikdy přistupovat nebude, že Vaši platformu na firemních serverech 2 roky určitě nezměníte, atd.? Nebojte se, jsme tu od toho, abychom Vás v tom nenechali, když jsme toho předtím spolu zažili tolik krásného a úsměvného.

Pokud se Vám naše zásady nelíbí, nevadí, vždycky najdete někoho, kdo dokáže nabídnout to, čemu vůbec nerozumíte, daleko levněji a rychleji. Prosím, zavolejte nám pak, jak to dopadlo.

P.S. I my se můžeme mýlit, maximálně však 1 krát za 10 let. Snad to nebudete zrovna Vy :-)