Donutil vás COVID-19 změnit oblast působení vašeho podnikání? Určitě budete potřebovat funkční a atraktivní web. Co dělat, aby vám jeho správa nepřerostla přes hlavu?

Pokud chcete v dnešní době koronaviru založit web, potřebujete pro jeho správu využít redakční systém. Zjednodušeně řečeno jde o aplikaci, která usnadňuje správu internetových stránek. Umožňuje snadnou a rychlou tvorbu či úpravu obsahu, kterou bez problémů zvládne jakýkoliv uživatel bez znalosti programování. Prostřednictvím redakčního systému na web přidáte i různé funkční prvky (pluginy), jakými jsou například kontaktní formuláře, rozšíření pro sociální sítě, vyhledávání apod.

Redakční systémy mohou být zcela zdarma (open source), kdy se o jejich vývoj a bezpečnost stará široká komunita dobrovolníků, placené, či vyvinuté na míru. Zaměříme-li se na variantu open source redakčních systémů, první pohled padne na nejrozšířenější trojici WordPress, Joomla nebo Drupal. Mezi jejich největší výhody, kromě nízkých pořizovacích nákladů, patří velká flexibilita a rozšiřitelnost, ale také jednoduchost a uživatelsky přívětivé rozhraní. S jejich využitím si i laik snadno dokáže postavit obstojně vypadající web. Z dlouhodobého hlediska se ale situace mění a je nutné zmínit, že spuštěním webu práce nekončí, právě naopak.

Až třetina všech webových stránek na celém světě využívá redakční systém WordPress. Díky tomu existuje nepřeberné množství doplňků a šablon vzhledu pro téměř jakékoliv využití. Zorientovat se v této džungli ovšem vyžaduje zkušenosti a laikovi hrozí, že si nainstaluje i něco nechtěného, například v poslední době obzvláště rozšířené nástroje na těžbu kryptoměn. Weby postavené na nejrozšířenějších open source systémech jsou také pod neustálými útoky hackerů. Je proto nutné s nimi držet krok a redakční systém průběžně aktualizovat. To vyžaduje další čas a úsilí a hrozí riziko, že se při takové aktualizaci třeba rozpadne grafika, nebo přestanou fungovat některá nekompatibilní rozšíření. Ani pravidelná aktualizace neznamená stoprocentní ochranu před útoky – existují tzv. zero day útoky, neboli zneužití chyb, které ještě nejsou obecně známé a neexistují na ně záplaty, nebo jednoduše vývojáři svá rozšíření dostatečně neudržují. V takových situacích pak uživatele ochrání pouze kvalitní webhosting se spolehlivým zálohováním, což běžně dostupné levnější služby nezajistí.
„Zákazníci, kterým poskytujeme služby datového centra, se na nás někdy obracejí s požadavkem, abychom jim „zachránili“ některý jejich napadený web. Postup obvykle spočívá v obnově ze zálohy následované aktualizací redakčního systému. Aby se ale podobná situace neopakovala, nabízíme jim dlouhodobou údržbu a také zabezpečení již na úrovni serveru.“, uvádí příklad z praxe Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse.

Snadná rozšiřitelnost open source redakčních systémů s sebou nese další negativní aspekt. Velké množství doplňků, které mají uživatelé tendenci do systému nainstalovat, má často kromě bezpečnostních rizik také negativní dopad na výkonnost webu. V praxi to funguje podobně, jako když do svého chytrého telefonu stáhnete mnoho aplikací, které operační systém zpomalí. Pomalé webové stránky pak odrazují návštěvníky a potenciální zákazníky.
„Často jde o nezanedbatelné hodnoty. Na základě rychlostní analýzy jsme jednomu e-shopu odstranili nevhodné a nepotřebné pluginy, díky čemuž jsme odezvu webu zrychlili z osmi sekund na 0,6 sekundy.“, doplňuje Karel Diviš.

Redakční systémy a e-shopy vyvinuté na míru tak mohou být u větších zákazníků nejvhodnější volbou. Velice záleží na dodavateli, který musí být schopen systém dále rozvíjet a udržovat. „Jejich velká výhoda je, že dostanete jen a pouze to, co skutečně potřebujete. Do velké míry se také vyhnete útokům hackerů, kteří nejčastěji cílí na nejrozšířenější open source systémy.”, vysvětluje Karel Diviš.

Je dobré si hned na začátku při založení webu ujasnit, za jakým účelem ho zakládáme. Pro jednoduché prezentace firmy či značky, kdy ještě nemáte o dalším směřování webu jasno, může být nejjednodušší zvolit některou ze služeb, která za nízký poplatek či dokonce zdarma nabízí tvorbu tzv. instantních webů či e-shopů. Na pár kliknutí a s minimálními znalostmi dokážete vytvořit stránku, která pokryje všechny vaše počáteční potřeby. Pokud to s vlastním webem, nebo e-shopem myslíte vážně, vyplatí se investovat finanční prostředky a obrátit se na odborného dodavatele. Můžete pak volit mezi běžně používanými open source redakčními systémy, které vám ale dodavatel kvalitně naimplementuje a zajistí jejich údržbu a zabezpečení, nebo vlastním systémem, který mnoho větších dodavatelů nabízí.
„V poslední době se zvětšuje skupina těch zákazníků, kterým hotová řešení nedostačují a customizace přestává být nad jistou úrovní únosná. V tu chvíli vstupují do hry řešení připravená na míru, která poskytují nejvyšší míru výkonnosti, bezpečnosti a uživatelského komfortu.“, uzavírá Karel Diviš.